12746154_1071594396238572_643386302_n

Recenzja książki „Biegacz niezłomny”

 

„Biegacz niezłomny”  autorstwa T.J.Murphyego i Briana MacKenzie jest książką iście rewolucyjną.

Brian stworzył system treningowy ukierunkowany na naukę techniki i pracę nad ogólną sprawnością. Znalazł wg niego słabe punkty klasycznych metod prowadzących do częstych kontuzji i wypalenia po kilku sezonach.

Zanegował on podstawowe metody treningowe polegające na przygotowaniach poprzez długie wybiegania i klepanie kolejnych setek kilometrów przez zawodnika.

Jego zdaniem prowadzą one do zbytniego przeciążenia organizmu i powodują narażanie trenujących na kontuzje.

Podstawą tego treningu jest  program CFE – Crossfit Endurance.

Program CFE stawia na dwa słowa, które rzadko słyszy się w tradycyjnych treningach – zdrowie i ciągłość.

Jest on zorientowany na konkretny sport jakim jest bieganie. Przygotowuje biegacza do zawodów poprzez połączenie konkretnych treningów biegowych, ćwiczeń siłowych oraz ćwiczeń metabolicznych typowych dla crossfitu. MacKenzie zapewnia, że zastosowanie ćwiczeń crossfitowych – z uwagi na ich zalety zdrowotne i kondycyjne – pozwala biegaczowi na osiągnięcie tak dobrych rezultatów jak dotychczas, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka kontuzji.

Podobno dzięki tej metodzie biegacze mogą liczyć na następujące efekty:

- takie same lub lepsze wyniki przy mniejszym kilometrażu

- zmniejszone ryzyko kontuzji

- zwiększona siła eksplozywna i szybkość

- zmniejszenie ograniczeń w mobilności i zakresu ruchów poprzez stosowanie ćwiczeń, które są ukierunkowane na uelastycznienie stawów i tkanki mięśniowej

- przyspieszenie procesów spalania tłuszczu

- poprawa koordynacji mięśni w górnych i dolnych partiach ciałą

- poprawa wyników dzięki zwiększonej sile, lepszej postawie i sprawności biegu

Wszystko to brzmi bardzo kusząco ;) – może nawet zbyt kusząco.

W programie CrossFit Endurance trening siłowy i wytrzymałościowy zastępuje większą część biegów o niskiej intensywności, występujących w tradycyjnych planach treningowych. Zamiast adoptować organizm do dłuższego i szybszego biegania w oparciu o czysty kilometraż, biegacz CFE wykonuje krótkie treningi interwałowe o dużej intensywności. Wg tej metody funkcjonalny trening siłowy pozwala uzyskać podobne pożądane zmiany w układzie naczyniowym, mięśniowym i oddechowym bez konieczności „klepania kilometrów”.

W książce tej mamy przykłady ćwiczeń, które pomogą nam w uzyskaniu  lepszej techniki i równowagi.

Są one jednym z filarów filozofii CFE.

Oto  przykłady.

12767342_1071594362905242_1743432956_n

12002022_1071594369571908_1225066611_o

Rozpisane mamy także kilka przykładów programów treningowych dla poszczególnych dystansów na jakie się przygotowujemy.

W programie CFE także zamiast długich cyklów przygotowawczych z jedną lub dwoma kulminacjami w ciągu roku biegacz ćwiczy według tygodniowego planu, który obejmuje wszystkie składniki treningu.

Zawodnik doskonali różne aspekty biegu co pozwala wg autorów na stały, stopniowy rozwój. Zamiast stuprocentowej, szczytowej formy raz albo dwa razy do roku, biegacz CFE utrzymuje stały 95-procentowy potencjał i może się ścigać przez okrągły rok . :)

Jednakże powiem Wam szczerze książka ta jednak mnie nie przekonała. Na pewno wszystkie przedstawione w książce ćwiczenia pomogą nam w ukształtowaniu naszej sprawności ogólnej i wytrzymałości. Ale czy zmniejszenie objętości biegania pomoże nam w osiągnięciu celów biegowych jakie przed sobą stawiamy. Czy rewolucyjne wręcz podejście do treningu biegowego pomoże Nas uchronić przed większą ilością kontuzji jaka na Nas czyha ?

Tego nie wiem, być może :)

Ja jednak pozostanę wierny starym biegowym zasadom, chociaż część ćwiczeń pokazanych w tej książce na pewno wykorzystam podczas swoich treningów.

Podoba mi się jednak to, że metoda CFE nie jest reklamowana jako jedyna słuszna droga rozwoju biegowego. Ma być drogą bezpieczną (zdrowotnie) i oferować progres, choć do końca nie jestem przekonany, czy możliwe jest porównanie osiąganych postępów do tych jakie wynikają (lub mogłyby wynikać) z obrania ścieżki wytyczonej przez współczesnych trenerów przygotowujących biegaczy.

A jakie jest wasze zdanie o metodzie CFE ? Podzielcie się waszymi spostrzeżeniami w komentarzach :)

 

 

The following two tabs change content below.

JackRuns

Ostatnie wpisy JackRuns (zobacz wszystkie)